Alokační efektivnost monopolu
– výstup monopolu je menší a cena vyšší než v dokonalé konkurenci (obr. 9-11); zmenšil se přebytek spotřebitele a zvětšil přebytek výrobce
– alokační neefektivnost v podobě poklesu přínosu pro společnost bývá označována jako „ztráta (náklady) mrtvé váhy“
– pokud monopol uplatňuje některou z forem cenové diskriminace, může dojít ke zmenšení jeho alokační neefektivnosti, tj. k omezení N mrtvé váhy (jistého zlepšení se dosahuje na úkor spotřebitelů, neboť část jejich přebytku přeměňuje monopol ve svůj zisk)
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
→ charakteristika:
– velký počet výrobců, jejichž výrobky jsou velmi blízkými substituty; velký počet firem v odvětví způsobuje, že každá z firem předpokládá, že její vlastní rozhodování o výstupu a ceně neberou ostatní firmy v úvahu, takže její činnost je na chování ostatních nezávislá
– diferenciace produktu (z umístění firmy, z výše ceny, z kvality, apod.); ale diferenciace produktu je velmi malá a proto je velmi malá i cenová diferenciace
– možnosti vstupu do odvětví = připomíná dokonalou konkurenci, kdy neexistují žádné bariéry, ale vzhledem k diferenciaci produktu určité překážky existují
Maximalizace zisku
→ firma vychází ze zlatého pravidla v podobě rovnosti MR a MC; pro grafické znázornění z maximalizace zisku jako rozdílu TR a TC firmy vztah mezi MC a MR a ukážeme odpovídající vývoj funkce zisku (obr. 10-1)