Globalizace
– jev provázející dějiny lidstva
– proces živelný (růst podílu spekulativního kapitálu, omezené mechanismy regulace trhu)
– nositelem pokroku i rizik spojených se sociální oblastí(egocentrická paradigmata managementu)
– bude po revoluci průmyslové, vědecko-technické následovat revoluce sociální a hodnotová?
Globalizace v obchodě
– historicky nejmladší tendence v obchodě
– jde o uplatňování vlastní obchodní strategie jako univerzální a nezávislé na ostatních trzích (Coca-cola)
– homogenní trh – spotřebitel se nerozlišuje z hlediska národních a místních rozdílů
– vznik jednotného evropského trhu Evropské unie
– jednotné know-how, společná marketingová komunikace, hromadný nákup
1. JEDNOTNÝ TRH EU
– velikost trhu: 4,5 mil. komerčních podniků (95 % má méně než 10 zam.)
3,4 mil. maloobchodních podniků, 1,1 velkoobchodních podniků
22 mil. zam.