Základní východiska modelů
→ většina modelů vychází z předpokladu, že výstup daného odvětví je zcela homogenní, takže se na daném trhu prosazuje zákon jediné ceny; spotřebitelům pak nezáleží na tom, od kterého výrobce produkt kupují (to neodpovídá realitě: firmy se snaží odlišit svůj produkt od výrobků konkurentů – kvalitou, designem, apod.)
Modely
a) kartel = koluzivní, tj. smluvní oligopol, kdy je odvětví reprezentováno skupinou několika firem chovající se jako monopol s mnoha závody; cílem je maximalizovat celkový zisk daného odvětví
b) Cournotův model = v odvětví existují pouze dvě firmy
c) Modely s odhadovanými reakcemi konkurentů
d) Oligopol s cenovým vůdcem = cenové vůdcovství s dominantní firmou nebo barometrické cenové vůdcovství
e) Modely oligopolu založené na teorii her – hry nekooperativní (vězňovo dilema) a kooperativní (opakované hry)