ZÁKLADY OBCHODU PŘEDNÁŠKA 5.
SOUČASNÉ SVĚTOVÉ OBCHODNÍ TRENDY
1. KONCENTRACE OBCHODU
Koncentrace obchodních firem = růst podílu realizovaného obsahu v menším počtu subjektů obchodních firem
Růst tlaku zákazníka – kvalita obsluhy, sortimentu, ceny, požadavek prodloužení pracovní doby
Þ Růst konkurence
Þ Růst nákladů na udržení se na trhu – nové specifické činnosti, nové formy prezentace, širší spektrum služeb, mzdová náročnost
2. PROCES KONCENTRACE OBCHODNÍCH FIREM
a) organizační koncentrace
= změna vlastnických vztahů a růst velikosti firem
Formy:
– rozšiřování podnikatelské činnosti firem
– slučování více firem
– rozšiřování kapitálu
– fúze společností
b) provozní koncentrace = koncentrace maloobchodní sítě
– absolutní zvyšování průměrné velikosti prodejní plochy jednotek
– zmenšování počtu prodejních jednotek
velikost prodejní plochy: Z Evropa 560 m2/1000 obyvatel, V Evropa 400 m2/1000 ob.
Z Evropa 90 prod. jednotek/10 tis.obyvatel, Slovensko 102, ČR 220 prod. jedn./ 10 tis.ob.