Faktory ovlivňující tržní D:
– změny důchodu spotřebitelů,
– preference a očekávání spotřebitelů
– ceny substitutů a komplementů.
Změna rovnovážné P a Q bude ovlivněna elasticitou S (bude-li tržní S neelastická, bude růst tržní D znamenat podstatný růst P a jen malý růst Q)
Rozhodování firmy o výstupu v dlouhém období
V dlouhém období je optimální výstup firmy ovlivněn volným vstupem či odchodem firem do a z odvětví. Pokud budou firmy realizovat ekonomický zisk, bude to impuls pro příchod nových tzn. větší objem výstupu, růst nabídky, dojde k poklesu ceny a zisku. Příchod nových firem do odvětví bude pokračovat tak dlouho, dokud cena neklesne na úroveň LAC a ekonomický zisk na nulu, v této situaci již do odvětví nepřichází žádná firma.
V DK odvětví tedy není možné, aby TR dlouhodobě převyšovaly TC , stejně jako aby byly TR dlouhodobě menší než TC. V dlouhém období fa směřuje k vyrovnanosti TC a TR neboli k nulovému ekonomického zisku – bod zvratu.
(nulový zisk není cílem firmy, ale firmy jsou nuceny ho akceptovat jako důsledek jejich volného přechodu mezi odvětvími.
Obr. 6 – optimální výstup DK fy v dlouhém období:
– fa vyrábí krátkodobý optimální výstup, při němž se MR = MC, protože P=MR, současně platí P=MC. Firma nemá tendenci výstup ani snižovat ani zvyšovat.
– SAC na výrobu zvoleného optimálního výstupu jsou na úrovni mil. LAC. (min. SAC = min LAC)
– Firma nemá tendenci přestat vyrábět a z odvětví odejít, jestliže se při výrobě optimálního výstupu jak LAC tak SAC rovnají P (P=LAC=SAC) a její ekonomický zisk je nulový.
Křivka nabídky firmy v dlouhém období je potom totožná s tou rostoucí částí křivky dlouhodobých mezních nákladů, jejíž spodní hranicí je min. LAC.