Současné teorie a techniky managementu
2.4. Současné teorie a techniky managementu
– snaží se poznatky zobecňovat, integrovat => ucelený pohled. Uznává obecnou teorii managementu – důraz na procesní přístup; vychází z principu, že základní teoretické poznatky mají všeobecnou platnost; mohou být uplatňována v každé organizaci; různé uplatnění poznatků a jejich aplikace přináší rozdílné výsledky; neexistuje jediný univerzální způsob, technika nebo teorie, která by v každých podmínkách každé organizaci zaručila úspěch.
a) Teorie kontingence
• rozlišuje 2 typy řízení firem
• 2 krajní typy firem:
1. Malé firmy; stabilní; neziskové organizace; úřady; magistrát; ústavní soud; armáda -> mechanistický systém řízení firmy – založeno na byrokratickém přístupu (autoritativní systém)
2. Organický systém řízení – firmy, které se mění v závislosti na vnějším prostředí, aktivitě konkurence, situace na trhu (typ Y), participativní styl řízení
b) Teorie Z
• je spojením 2 teorií – americké a japonské. Autoři – Japonci. Cílem je spojit použité prvky amerického a japonského managementu.
-Teorie Americká-Teorie Japonská-Teorie Z
zaměstnání-krátkodobé-celoživotní-dlouhodobé
rozhodování-individuální-týmové-týmové
odpovědnost-individuální-kolektivní-individuální
povyšování-rychlé-pomalé-pomalé
kontrola-vnější, formální-vnitřní, neformální-vnitřní, neformální s formální mírou
kariéra-specializovaná-nespecializovaná-část. specializovaná
pracovník-jako zaměstnanec-jako člověk-jako člověk