Systémy pro podporu vrcholového vedení (EIS)
3) Systémy pro podporu vrcholového vedení (EIS)
– určen vrcholovému vedení na podporu úloh top managementu
– má pracovat v souladu s MIS a TPS
– práce s PC nenáročná na jeho ovládání, usnadňuje nároky na postup zadávání a řešení problémů
Podsystémy architektury IS
– IS pro podporu kancelářských činností (OIS)
– Systémy interní i externí komunikace (EDI) – elektronická výměna dat
Základní přístupy k tvorbě IS
Komponenty organizace a jejich vztahy
Etapy životního cyklu informačních systémů
1) úvodní studie – posouzení vlivu strategických cílů firmy na potřebné informační zajištění; odlišnost z hlediska nákladového, ekonomického, finančního, personálního hlediska
– výsledkem první etapy je úvodní projekt
2) analýza a návrh systému – soubor vzájemně se prolínajících analytických a projektových činností; poznání dosavadního systému, jakou metodu lidi používají, jak si systém představovali
– funkční analýzy – zmapování či modelové zobrazení dosavadních skupin činností či procesů
– datová analýza – zaměřena na analýzu používaných dat a jejich strukturu
= návrh IS – identifikovány možnosti zajištění informačních potřeb, navrhovány případné datové procesy (toky), vhodné postupy datového zpracování, zásobníky dat, výstupy poskytované uživatelům
3) Implementace – je uvedení do provozu
a) po částech – pilotní provoz systému – funguje ještě starý IS, čas na přípravu a naučení práce s novým
b) konec – audit – pokud se podílela externí firma nebo složitější a nákladnější IS, buď dochází k potvrzení ukončení implementačních prací, nebo k provedení úprav a doporučení
4) provoz a údržba – technika rychlý rozvoj, proto nutná aktualizace, udržovat