Druhy plánů
Druhy plánů
1) z hlediska času
závisí např. na době potřebné na vývoj a výrobu výrobku, životní cyklus výrobku na trhu
– dlouhodobé (na více než pětileté období)
– střednědobé (od jednoho roku až pěti let)
– krátkodobé (nanejvýš rok)
–
2) z hlediska rozhodovacího procesu
strategické plány
– konkretizace strategických cílů organizace
– vypracovává je vrcholový management (delší časový horizont)
– měly by komplexně určovat budoucí vývoj organizace
taktické plány
– specifikují úkoly vyplývající ze strategických plánů pro konkrétní období (zpravidla roční), na které je daný taktický plán sestavován
– jsou schvalovány tom managementem, jejich příprava je náplní činnosti středního managementu
operativní plány
– jsou sestavovány na kratší časový horizont – na čtvrtletí, popř. kratší časové úseky – měsíce, týdny, dny, směny
– při přípravě operativních plánů jsou respektovány záměry taktických plánů
– při jejich sestavování se vychází z konkrétních podmínek, známých informací o zdrojích, je zde určena odpovědnost pracovníků realizujících plány
– operativní plány sestavuje střední management, v případě denních či směnových plánů je sestavování na liniovém managementu
– pro vypracování operativních plánů se obvykle využívá standardních počítačových programů
–
3) z hlediska úrovně řízení
4) z hlediska účelu
podnikatelský plán
– určitá zpráva pro majitele, nebo např. pro banku (v případě žádosti o úvěr) jak si firma stojí, informace o dalších jejích plánech
– mívá okolo 10 stran bez příloh
– vytváří se 1 – 2 krát ročně
5) z hlediska frekvence zpracování
a) rutinní
b) jedinečná