Elasticita poptávky
Elasticita poptávky
– citlivost poptávky vůči změně např. ceny
– cílem je zjistit, jakým způsobem ovlivňuje růst ceny poptávku po určitém zboží
o elastická poptávka – zboží existuje tehdy, jestliže zvýšení ceny daného zboží o 1% vyvolá snížení poptávaného množství o 1% a výše
o neelastická poptávka – zboží neexistuje tehdy, jestliže zvýšení daného zboží o 1% vyvolá snížení poptávaného množství zboží o méně než 1%
Pozn.: cenová pružnost je ovlivněna kombinacemi více faktorů, nejdůležitější jsou:
o význam zboží pro spotřebitele
o čas
Nabídka
– množství zboží, které podniky prodávají při určité ceně na trhu
zákon nabídky
– při vyšších cenách bude za jinak stejných podmínek dodáno vyšší množství zboží
rozlišujeme:
– individuální nabídka – nabídka jednoho prodávajícího
– dílčí nabídka – nabídka jednoho druhu zboží od různých výrobců
– agregátní nabídka – celková nabídka
změny nabídky působením necenových faktorů:
– náklady výroby:
o změny cen vstupů (dražší nebo levnější suroviny, mzdy, materiál, …)
o snížení vlivem technického pokroku (dojde ke zlevnění výroby) – zvyšuje se nabídka
Souhlsím.