10.Trh a základní elementy trhu:
Trh – je zařízení, jehož prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí, aby určili cenu zboží a množství, jež se nakoupí a prodá. Trh vzniká s existencí dělby práce a se vznikem problému koordinace činnosti jednotlivých výrobců. Trh zabezpečuje přesun výrobků od výrobce ke spotřebiteli prostřednictvím směny. Základní cíl na trhu je vytvoření rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou.
Typy trhu – z teritoriálního hlediska – trh místní, národní, světový, trh nadnárodních integračních seskupení, světový volný trh
– z hlediska směňovaných předmětů – trh výrobních faktorů ( práce, půdy . . . ) trh finanční, trh zboží a služeb.
– z hlediska počtu výrobků jež se směňují – trh dílčí a agregátní. Trh automaticky podává informace o tržní situaci, tuto informaci získávají všechny subjekty, trh citlivě reaguje na vnější podněty a změny. Základní informaci poskytuje cena.
Tržní subjekty – domácnosti – vstupují na trh výrobků a služeb jako poptávající a na trh výrobních faktorů jako nabízející. Na trh finanční vstupují na obou stranách. Cílem domácností je maximalizace uspokojení potřeb
– firmy – vstupují jako poptávající na trh výrobních faktorů a jako nabízející na trh výrobků a služeb. Na finančním trhu figurují na obou stranách. Cílem firem je maximalizace zisku.
– stát – stát se může chovat jako ostatní ekonomické subjekty. Řeší úzké profily v ekonomice. Stát má v ekonomice čtyři základní funkce – alokační, stabilizační, redistribuční, regulační – pomocí jichž ovlivňuje všechny trhy a subjekty
– svět – zahraniční subjekty mohou plnit stejné úlohy jako kterýkoliv domácí subjekt.