Evropský management
3. Evropský management
– přebírá prvky amerického managementu
– aplikace na konkrétní podniky
– tendence v uplatňování tvrdých zásad, normování, vědecké organizace práce, kvantifikační přístup
– lpění na definování a analýze problémů
– snaží se teoreticky rozpracovávat teorii (tomu nerozumím, vy jo??? Dandula) (informační, marketingový, finanční management)
– odlišení zemí dle kultury, životního stylu(D – byrokratické principy, I – volnější, rodinný princip, prostě jiný kraj jiný mrav)
4. Management mezinárodních firem
– projevuje se globalizace = proces propojování trhů a vstupů kapitálu do jiných zemí, snižování nákladovosti výroby a z toho plynoucí rozmach mezinárodních společností
a) ETNOCENTRICKÉ – uplatňují systém řízení, který vychází z kultury mateřské organizace. Cílem je zisk a jeho převedení do mateřské země. Nesnaží se přizpůsobovat hostitelské zemi, dceřinné společnosti mají menší pravomoci, vrcholový management je z mateřské země.
b) POLYCENTRICKÉ – systém řízení je založen na přizpůsobení, dceřinné společnosti mají vyšší samostatnost, zisk se použije v této zemi + manažer z dceřinné země.
c) GEOCENTRICKÉ – globální systém řízení, spojení výhod dvou předcházejících teorií, zisk je použit pro rozvoj nové země. Vedoucí bez ohledu na příslušnost, jen ti nejlepší – i z cizí země.
KOMPARATIVNÍ MANAGEMENT
Faktory:
podniková strategie a konkurence v odvětví = předpoklad úspěchu
poptávka v odvětví – jestliže klesá, nevede to k reorganizace firma ani k rozvoji, začíná stagnace
související odvětví – nízká úroveň i vyráběných výrobků
úspěch a prosperita firmy se nedědí, ale vytváří se postupně a vyrůstá z konkurence, inovaci, vzdělávání manažerů…