Komunikace – přenos informací od odesílatele k příjemci
Komunikace
– přenos informací od odesílatele k příjemci, za předpokladu, že příjemce informaci porozuměl
význam této komunikace: pomocí komunikace je možno dosáhnout změny
Proces komunikace
– na úvod musí být odesílatel
– musí tady být kanály pro přenos (slovní, písemná, telefonická, emailová)
– musí být příjemce (přijímá tyto informace)
– musí být zpětná vazba (uskuteční se změna)
– a tzv. situační a organizační faktory v komunikaci
– informační šum (informace se změní a příjemce je nepochopí)
Komunikace v organizaci
– manager musí vědět (mít informace)
– tok informací (shora dolů, zdola nahoru a napříč)
– preference písemné komunikace (dobré vztahy na pracovišti, důležité informace podávat písemně)
– ústní komunikace
– mimoverbální komunikace (mimika)
Překážky a poruchy v komunikaci
a) špatné vyjádření sdělení (někdo neumí říct, co chce říct)
b) problémy může přivodit mezinárodní prostředí (cizojazyčnost)
c) ztráty při přenosu
d) špatné naslouchání a unáhlené hodnocení
e) překážky neosobní komunikace (jednou za čas je třeba se s těmi lidmi vidět)
f) nedůvěra, hrozby, obavy
g) nedostatečná doba na přípravu změny (zpracuj úkol 1,2,3 najednou a chci je do 12:00)
h) přemíra informací (hodí mi 4 knihy a za půl hodiny chce mít potřebné informace)