Základní prvky a logika procesu organizování
Základní prvky a logika procesu organizování
Základní prvky organizování jsou
1) specializace
o A.Smith – angl.ekonom, přišel s myšlenkou, že když se člověk naučí určitou operaci, bude ji vykonávat efektivněji
o zvyšuje obecně produktivitu práce jednotlivce a usnadňuje kontrolu výsledků jeho práce
2) koordinace
o způsob zajišťování je pověření jednotlivce touto činností tak, že je vybaven potřebnou pravomocí k udělování příkazů a odpovědností za plnění úkolů jím vedené skupiny
3) vytváření útvarů
nejdůležitější kritéria:
a) specializace a kvalifikace pracovníků (umožňuje shlukovat lidi se stejnou kvalifikací)
b) pracovní proces a funkce, které jej mohou zabezpečit
c) čas – rozdělení do směn
d) produkt – podle výrobku nebo podle služby
e) zákazník – přihlíží se k potřebám skupin zákazníků
f) místo – podle místa pracoviště, regionu, státu
= tyto kritéria lze různě kombinovat s cílem nalézt optimum k zajištění koordinace
4) rozpětí řízení
o vyjadřuje počet přímo podřízených pracovníků jednomu nadřízenému
o s ohledem na tělesnou a duševní kapacitu vedoucího existuje maximální počet podřízených, které je vedoucí schopen ještě efektivně řídit; tento počet se označuje jako optimální rozpětí řízení (V.A.Graicunas) – počet vztahů X počet podřízených – výsledkem je odvození čísla pět jako maximální hranice pro počet podřízených
o čím je větší rozpětí při konstantním počtu pracovníků v jednotce, tím je pyramida plošší a počet organizačních úrovní menší
o čím menší je rozpětí řízení, tím je pyramida strmější a počet úrovní větší