c) Konkurenčně orientovaná cena
– stanovení nebo změna ceny se orientuje na výši a změny ceny konkurence (a to bez ohledu na náklady výrobku a jejich vývoj)
Ø nejčastější je cena tvořená podle průměru konkurenčních cen
Předpoklady:
– je obtížné zjišťovat náklady
– jedná se o homogenní výrobky
– nelze odhadnout reakci konkurence na cenovou diferenciaci
Ø patří sem i cena docilovaná ve veřejné soutěži
– uplatňuje se u velkých investičních celků (zakázku získá firmy, která nabídne nejnižší cenu)
Předpoklad:
– pečlivá kalkulace nejnižší hranice ceny na základě nákladů
Zvláštní případy stanovení ceny
Ø u komplementárních výrobků (služby apod.)
– základní výrobek se prodává za nízkou cenu
– výrobek, jehož používání je podmíněno využitím základního výrobku (různé příslušenství, počítačové programy…), se prodává za podstatně vyšší cenu