DOKONALÁ KONKURENCE
→ obecná východiska určení výstupu, při němž firma maximalizuje zisk
– firma maximalizující zisk podřizuje volbu vstupů i výstupů dosažení maximálního ekonomického užitku
– ekonomický zisk (π) je rozdílem mezi celkovými příjmy a celkovými N
π = TR – TC
π (Q) = TR(Q) – TC(Q) (tato výše výstupu determinuje TR i TC i eko zisk)
→ ekonomický zisk bude max při výrobě takového objemu produkce, kdy dodatečný přírůstek výstupu nepovede ke změně dodatečného zisku (tj. nutnou podmínkou optimálního výstupu, při jehož produkci firma max zisk, je položení první derivace funkce zisku rovnu nule a odtud: MR = MC
= zlaté pravidlo maximalizace zisku, tj. aby firma maximalizovala zisk, měla by zvolit takový výstup, aby se při jeho výrobě rovnaly mezní příjmy mezním N
Předpoklady modelu dokonalé konkurence
– na každém trhu existuje velký počet kupujících a prodávajících, z nichž žádný není natolik silný, aby mohl ovlivnit cenu nebo výstup odvětví
– všechny statky jsou homogenní
– na všechny trhy je volný vstup i výstup
– všichni výrobci a spotřebitelé mají dokonalé informace o cenách a množstvích směňovaných na trhu
– firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitelé o maximalizaci užitku