Pavučinový teorém
Cenová pružnost nabídky – je podíl procentuální změny nabízeného množství produktu ku procentuální změně ceny. Tzn. že ukazuje jak firmy reagují na změny ceny produktu. Žádná firma se nemůže v odvětví dlouhodobě udržet, jestliže má výraznější vyšší náklady než ostatní, takže rozdíl v cenové pružnosti nabídky se netýká individuální, ale tržní nabídky, tedy neporovnáváme mezi sebou jednotlivé firmy, nýbrž jednotlivá odvětví. Cenová pružnost, jak u nabídky tak u poptávky, předpokládá zpravidla okamžitou reakci nabízejících a poptávajících na změnu ceny. Blíže realitě je ale předpoklad, že D i S reagují na změnu P s určitým zpožděním. Spotřebitelé mohou reagovat poměrně rychle, výrobci jsou v reakci obvykle pomalejší, protože musejí přeskupit výrobní zdroje. Ve velmi krátkém období je A nepružná v reakci na změnu P. Po přizpůsobení se D a S změněné P se na trhu obnovuje rovnováha.. obnova rovnováhy závisí na trhu a sklonu nabídkové a poptávkové křivky, na velikosti změny ceny, a na pružnosti D a S. Tyto souvislosti vyjadřuje teorém pavučiny (dynamický model vysvětlující zpoždění). Obr. 12, vycházíme z bodu A, D se zvýší z D1 na D2, množství Q1 už nestačí uspokojit zvýšenou D. Výrobci budou nejdříve prodávat Q1 při D2 za cenu P2(bod B), tato P je stimuluje ke zvýšení produktu, až přeskupí své výrobní faktory, aby mohli vyrábět více budou nabízet množství Q2 (bod C). Ale ani toto množství není rovnovážné (je zřejmě vyšší), a proto i při zvýšené D se P2 jeví spotřebitelům jako příliš vysoká – část produktu by se při této ceně neprodala, proto má cena tendenci klesnou. Nižší cena pak vede výrobce k rozhodnutí vyrábět v příštím období méně , atd. rozvíjením této úvahy dojdeme postupně do bodu rovnováhy, který představuje dlouhodobou stabilní rovnováhu.