Stupně rozvoje mezinárodní aktivity firem:
– 1. stupeň
jako následek potíží na původním vnitřním trhu
mezinárodní expanze se uskutečňuje hlavně do sousedních států
koncem 80. let působí 2/3 nejznámějších firem ve 2-3 státech
– 2. stupeň
opatrnost navazování obchodních kontaktů, požadavek blízkosti geografické nebo kulturní (př. GB – USA jazyk, kultura)
– 3. stupeň
důraz na tržní možnosti v jednotlivých zemích více než na kulturní a spotřební velikost jednotlivých trhů
1. FORMY STRATEGIÍ
Multinacionálnís strategie – rozšíření maloobchodních aktivit do cizích zemí při důsledném
přizpůsobování sortimentu spotřebním zvyklostem místních trhů
Globální strategie – uplatňování vlastní národní koncepce na zahraničních trzích
(McDonald´s, Coca-Cola)
Transnacionální strategie – jednotná strategie při respektování zásadních zvláštností
národních trhů a lokálních podmínek s využitím celosvětových zkušenosti
(Mark´s and Spencer)