2. FORMY STRATEGIÍ
Multinacionálnís strategie – rozšíření maloobchodních aktivit do cizích zemí při důsledném
přizpůsobování sortimentu spotřebním zvyklostem místních trhů
Globální strategie – uplatňování vlastní národní koncepce na zahraničních trzích
(McDonald´s, Coca-Cola)
Transnacionální strategie – jednotná strategie při respektování zásadních zvláštností
národních trhů a lokálních podmínek s využitím celosvětových zkušenosti
(Mark´s and Spencer)
1. GLOBALIZACE
– dříve ve smyslu globalizace – pojem internacionalizace
– dnes internacionalizace – mezinárodní obchod u zboží, které je vytvářeno výrobcem v rámci NH
Globalizace = proces zvyšující závislosti trhů a národních ekonomik vyvolaný vysokou dynamikou obchodu se zbožím, kapitálem, službami, technologiemi, know-how
Proces globalizace – hlubší a širší propojování jednotlivých částí světa
Globalizace provází lidstvo od počátku dějin, popsána v dílech Marxe, Engelse