Atributy , které plány obsahují
Atributy , které plány obsahují
Cíl
= konkretizovaná představa budoucího stavu, resp. výsledku, kterého má dosáhnout příslušný objekt, pro nějž je plán sestavován. Při určování cílů plánu je třeba mít na zřeteli požadavky:
Priorit
– mají rozhodující význam pro daný objekt plánování – princip priority
– měla by být svázána se zákazníkem
– 1. skupina priorit
– prioritní cíle jsou např. výsledky podnikání, měřené zpravidla ekonomickými ukazateli rentability, zhodnocení kapitálu apod.
– 2. skupina priorit
– nemenší priorita může být přiznána cílům orientovaným na předmět podnikání (charakterizující podíl výrobků na trhu, zavedení nových výrobků do výroby/prodeje,…)
– 3. skupina priorit
– představují jí cíle odrážející účinnost podnikatelských aktivit (efektivnost provozu) v době hospodárnosti, produktivity apod.
Měřitelnosti
– cíl musí být konkrétní a měřitelné
– cíl není tudíž zbožné přání
– je jím kvalita, množství, sortiment výrobků, určitá část trhu
– použití kvantifikace jednak umožňuje snadné pochopení úkolu, dovoluje průběžně hodnotit jeho plnění, jednoznačná je i kontrola splnění plánovaných cílů
Přiměřenosti
– z pohledu cíle, ale i z pohledu množství cílů
– méně cílů – větší šance cíle uspokojit
– mohou se měřit
– organizace mívá 1 až 2 hlavní cíle a z těch se odvíjejí ostatní
– přiměřenost by měla být promítnuta do věcné náplně cílů
– na jedné straně musí být cíle přiměřené s ohledem na okolní vývoj, na druhé straně musí korespondovat s možnostmi (zdroji) organizace