Pojetí managementu
Pojetí managementu
Základní pojmy
Management
– určitý vědní obor začínající se vyvíjet na konci 19. a začátku 20. století
– soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, kterých vedoucí pracovníci (manažeři) používají ke zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí) jež jsou nezbytné k dosažení záměrů organizace
– souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace
– činnost, která mobilizuje lidské i věcné činitele k dosažení podnikových záměrů
– umění dosáhnout toho, aby lidé udělali co je třeba
– mobilizace a aktivizace zdrojů a podstupování rizik s cílem dosáhnout žádoucích přínosů pro řízenou instituci
Manažer
– samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření či ustavení nebo zmocnění realizuje aktivně řídicí činnosti, pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi.
Trojí význam managementu
– specifická činnost
Tři skupiny definicí
1. soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, kterých vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických činností, jež jsou nezbytné k dosažení podnikových záměrů
2. činnost mobilizující lidské i věcné činitele k dosažení podnikových záměrů; umění dosáhnout toho, aby lidé udělali, co je třeba
3. mobilizace a aktivizace všech zdrojů a podstupování rizik s cílem dosáhnout žádaných přínosů pro řízenou instituci
skupina řídících pracovníků
– nejen označení funkce, ale i označení skupiny lidí, kteří tyto funkce vykonávají (finanční, personální)
– výkonní řídící pracovníci, kteří řídí firma podle záměrů vlastníků
vědní disciplína
– neposkytuje ovšem nezvratná fakta
– prostředí se neustále mění
umění
– které souvisí s individuálními schopnostmi manažerů (organizační schopnosti, umění jednat s lidmi, vystupování, schopnost kvalifikovaného rozhodování,…)