Chování firmy:
V realitě není možné konstruovat pro firmu jednoznačné křivky poptávky a odvozovat křivku MR a MC, protože firmy většinou vyrábí více produktů najednou. Rozhodování firmy většino vychází z průměrných nákladů. Cenu firma stanoví prostřednictví jakési přirážky k průměrným nákladům. Hlavním limitujícím faktorem při vytváření ceny je poptávka. Hlavní cíl firmy je opět zisk.
Maximalizace zisku:
– snižování nákladů na výrobu a vyhledávání úspor. Ve velmi dlouhém období pak náklady ovlivňuje uplatňování techniky.
– maximalizace příjmů vzhledem k tomu, že se nacházíme v podmínkách nedokonalé konkurence, může firma maximalizovat zisk různými způsoby a nejen zvýšením objemu výroby.
Firma při své snaze o max. zisk naráží na stejnou snahu ostatních firem v odvětví – cenová konkurence. Dnes se však přikládá stále větší význam necenové konkurenci. Jejím pozitivní efektem je růst poptávky.
Alternativní cíle firmy:
Maximalizace zisku už dnes nemusí být jediným nebo vůbec nemusí být cílem. Dnes např. u akciové společnosti, řízené manažerem, může být hlavní cílem maximalizace obratu ( viz graf).Firma maximalizuje obrat v bodě, kde je mezní příjem nulový. V tomto bodě jsou MR menší než MC, a proto se firma maximalizující obrat vzdává části zisku. Obrat také závisí na elasticitě poptávky. Je-li D elastická, obrat s růstem objemu produkce roste. Je-li D neelastická, obrat s růstem objemu produkce klesá ( viz graf). Z toho vyplývá, že firma maximalizující obrat vyrábí vyšší objem produkce za nižší cenu, než firma maximalizující zisk.Existují i takové názory, že cílem firmy může být růst. U firem, které jsou ve vlastnictví zaměstnanců, se klade důraz na maximalizaci důchodu … .