b) Poptávkově orientovaná tvorba cen
b) Poptávkově orientovaná tvorba cen
– základem je buď zákazníkem akceptovaná hodnota výrobku nebo intenzita poptávky
1. tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované hodnoty
– základem je zjištění názoru kupujícího na hodnotu, užitek nabízeného výrobku
– lze ho zjistit přímým dotazem na přiměřenost ceny nebo prostřednictvím bodového ohodnocení akceptované hodnoty různých nabízených výrobků = cena se pak stanoví v proporci k počtu bodů
2. tvorba ceny na základě intenzity poptávky
– vyskytuje se tehdy, když určitý výrobek se prodává ve stejném období za různé ceny, které nelze odvodit z výše nákladů
Důvody cenové diskriminace:
– prostorová diferenciace (v centrech měst nebo vyspělých oblastech jsou vyšší ceny než na okrajích měst a v zaostalých oblastech)
– časová diferenciace (intenzita poptávky se může měnit v závislosti na ročním nebo i denním období, cílem cenové diskriminace je vyšší využití kapacity v nesezónním období)
– výrobková diferenciace (taktika nízké ceny základního provedení výrobku a vysoké ceny odvozených modifikací a to v nepoměru k růstu nákladů)