2. Na základě poznatků teorie spotřebitele vysvětlete typické rysy chování spotřebitele.
Analyzujte cenovou a důchodovou pružnost poptávky.
Předpoklady racionálního chování spotřebitele
→ chování jednotlivce je možno vysvětlit na základě porovnání efektů ekonomické aktivity a „újmy“ (výdajů, N) s touto aktivitou spojených
– efektem je užitek plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků
– „újmou“ je vynaložení důchodu (příjmu) na nákup těchto statků
→ jednotlivec řeší 2 problémy: jak důchod získat
: jak ho vynaložit (rozdělit na nákup statků)
– racionálně jednající spotřebitel maximalizuje užitek; ve svém rozhodování je však omezen svým důchodem; užitek přitom plyne z preferencí spotřebitele
– východiskem teorie spotřebitele je úvaha, že jednotlivec vybírá z různých souborů statků neboli spotřebních košů → rozhodování spotřebitele je potom volba takového spotřebního koše, který přináší maximální užitek; jednotlivé spotřební situace porovnává spotřebitel z hlediska preferencí
→ existuje několik zjednodušujících předpokladů, které si při analýze preferencí používají, nazýváme je axiomy
1. axiom úplnosti srovnání = předpokládáme, že každé dva koše statků mohou být srovnávány z hlediska preference spotřebitele; pro každé dva koše A a B musí nastat jedna ze 3 situací: A je preferován před B, neboli A>B
: B je preferován před A, neboli A
: A i B jsou indiferentní, neboli A = B