Komparativní management
3.2. Komparativní management
– příčinou vzniku byl management na objednávku prezidenta Reagana – zorganizovat celosvětový výzkum, proč je konkurence mezi státy (Švýcarsko – hodinky). Výstupem byla kniha „Konkurenční výhoda národů“
Faktorové podmínky:
Vzdělanostní úroveň národa – vzdělanější lidé zkvalitňují výrobky, zvyšují úroveň
Surovinové zdroje – dostatek, ale i nedostatek surovin může být výhodou (nevýhodou)
Konkurence, strategie: rozhodující je konkurence. Je-li vysoká úroveň konkurence, pak to nutí firmy klást si náročnější strategii cílů => větší konkurenční výhody.
Poptávka v odvětví – vzdělanější obyvatelstvo – vyšší nároky na kvalitní výrobky
Související odvětví – dodává součástky, komponenty hlavnímu odvětví
Závěr: úroveň a prosperita (konkurenční výhoda) se nedědí, ale vytváří se. Vyrůstá ze vzdělanosti národa, vedoucích a manažerských pracovníků a konkurence
4. Epocha tendencí vývoje managementu (I–IV) a tendence vývoje managementu (1–3)
II. Podnik je uzavřený systém – nutnost věnovat se člověku (SČ) v organizaci
III. Mění se vnější prostředí => působí na podnik = musí vnímat (OS)
IV. Drucker – pokud se nachází v turbulentním prostředí = ve IV. epoše, lze ho předvídat, , zaměřené na SČ až do oblasti participace už ne podřízený, ale spolupracovník. Úkol manažerů – přicházet stále s novými výrobky.
3 vývojové tendence:
1. Přechod od RČ k SČ
2. Přechod v organizaci od US k OS
3. Přechod od organizovaného k samoorganizujícímu se systému