Odbyt a marketing
– odbyt je zajišťován odbytovým útvarem
– je to prodej jednotlivých výkonů, je to jedna z nejdůležitějších podnikových činností, při prodeji se dosahuje zisku
– zahrnuje tyto činnosti:
o skladování hotových výrobků
o prodej výrobků nebo služeb, který zahrnuje:
plánování odbytu
jednání s odběrateli, vyřizování objednávek, uzavírání smluv
expedici výrobků, fakturaci, přímou platbu
vyřizování reklamací
1. Skladování hotových výrobků
– hotové výrobky jsou přebírány z výrobních útvarů do tzv. odbytových skladů
– skladník vyhotovuje příjemky a zapisuje výrobek do skladní karty
– ve skladech musí být výrobky zabezpečeny proti znehodnocení, krádeži, požáru
– ve skladu musí probíhat pravidelná kontrola – inventarizace
2. Plánování odbytu
– podnik by měl vyrábět takové výrobky a v takovém množství, které lze prodat, podnik vytváří plán prodeje
zdroje potřeba
počáteční zásoba prodej v tuzemsku či zahraničí
výroba konečná zásoba
– zdroje celkem = potřeba celkem
– jednání s odběrateli, vyřizování objednávek a uzavírání smluv
o smlouva o uzavření budoucí smlouvy, kupní smlouva, smlouva o dílo
o podnik je v roli dodavatele
– expedice výrobků, fakturace či přímá platba (inkaso)
o expedice = příprava výrobků k prodeji (balení, kompletace), vyhotovení výdejky, vyhotovení expedičního dokladu (dodacího listu), případně doprava výrobků přímo odběrateli
o odbytové středisko může inkasovat ze prodej výrobků hotové peníze – vystavuje příjmový pokladní doklad (přímé inkaso) nebo vyhotovuje vydanou fakturu – bezhotovostní platba na běžný účet
– vyřizování reklamací
o podnik ji vyřizuje s odběrateli v případě nekvalitního plnění
Finanční činnost – viz. mat. ot. č. 18
Řízení a informace – viz. mat. ot. č. 11
– činnost, která dává do souladu všechny podnikové činnosti a usměrňuje je se nazývá management