Metody stanovení ceny :
1) Nákladově orientovaná metoda :Sestaví se cenová kalkulace.Pokud se podaří snížit náklady na 1 kus, může snížit prodejní cenu ( konkurenční výhoda ), nebo při zachování ceny se zvýší zisk.
2) Nevýhody : Neodráží skutečnou situaci na trhu.Může se vyskytnout neprodejnost.Je těžké odhadnout, jaké množství výrobků by se mělo vyrobit.
– Metoda orientovaná na konkurenci :
1) Podnik stanoví cenu : A) Vyšší nebo nižší než konkurence
B) Stejnou jako konkurence ( časté )
2) Výhody : Jednoduchost
3) Nevýhody : Tvorba ceny nepřihlíží na skutečné náklady, nemusí vždy přinést zisk.
– Smluvní cena :
1) Kupující a prodávající se dohodnou o výši ceny ( př. aukce )
2) Pružný způsob stanovení ceny
3) Cena je zaměřená na maximální zisk
– Vymezení ceny :
1) Cenová tvorba : Tvorba ceny závisí na nákladech, cena musí být vyšší než náklady, závisí i na schopnosti zákazníků a na konkurenčních cenách.
2) Cenová politika : Stanovení cen, určení metod tvorby, stanovení pravidel pro cenové změny.
3) Cenová kalkulace