1. Určení poptávky
– význam zjišťování poptávky spočívá v tom, že nám pomáhá vymezit horní hranici ceny, kterou je zákazník za konkrétních podmínek (úroveň příjmů, intenzita reklamy apod.) ochoten za nabízený výrobek zaplatit
– pro zjištění dolní (minimální) hranice ceny je rozhodující další etapa tvorby ceny – zjišťování nákladů
1. Zjišťování nákladů
Ø při kalkulaci ceny výrobků musí podnik rozlišovat fixní a variabilní náklady, jejich součet představuje minimální hranici ceny, při které může podnik dlouhodobě fungovat (dlouhodobě udržitelná minimální hranice ceny)
– podnik sice nerealizuje zisk, ale vzhledem k tomu, že součástí fixních nákladů jsou i odpisy má podnik k dispozici určité finanční zdroje
Ø při poklesu ceny až na úroveň variabilních (přímých) nákladů hovoříme o krátkodobě udržitelné minimální hranici ceny.
Prodej za ceny nižší než náklady přichází v úvahu v těchto případech:
– cena převyšuje variabilní náklady a tak kompenzuje alespoň část fixních nákladů
– nízké ceny umožní snížit zásoby neprodaných výrobků
– dojde k lepšímu využití stávajícího zařízení
Na základě průběhu fixních a variabilních nákladů v závislosti na množství produkce může podnik zjistit jaké množství výrobků musí vyrábět, aby nebyl ztrátový, resp. při jakém množství výrobků může dosáhnout maximálního zisku.