Multiplikátor investičních výdajů – + ostatní multiplikátory:
Investiční multiplikátor udává o kolik se změní AD, jestliže se zmenší investiční výdaje o jednotku. k2 = 1:(1-mpc) — k2 = 1/mps. Y = k2 x I.
Multiplikátor má tuto podobu jen proto, že uvažujeme pouze dva sektory a nepružné ceny.
Multiplikátor vládních výdajů:
Y = (1:(1-mpc)). A´ — Y = (1:(1-mpc.(1-t))).A´
TA = TA´+t.Y
AD = A´+(1-t).mpc.Y
Daňový multiplikátor:
deltaY = -(mpc:(1-mpc)).deltaTA´
Transferový multiplikátor je shodný s daňovým multiplikátorem, jen je opačného znaménka. Model multiplikátoru a determinace produktu na průsečíku S a I viz příloha.
13. Agregátní poptávka a agregátní nabídka
AS a AD:
AD – poptávaný produkt, který poptávají firmy, domácnosti, cizinci a vlády. Je to kombinace ceny a reálného produktu Y, který domácnosti, stát, firmy a cizinci zamýšlejí nakoupit, při dané cenové hladině. AD = C+I+G+NX. Negativní sklon – Pigův efekt . M – množství peněz v oběhu. Vzroste-li M vzroste AD a křivka se posune doprava nahoru.