Rovnováha nabídky a poptávky
→ síly nabídky a poptávky na trhu povedou k rovnovážné ceně a rovnovážnému množství, tj k tržní rovnováze = nastává při té ceně a tom množství, kdy jsou síly nabídky a poptávky vyrovnané; při této ceně a množství se objem, který kupující chtějí kupovat, přesně rovná objemu, který prodávající chtějí prodávat
– rovnovážná cena, tj. cena vyčišťující trh = cena, kdy nepřebývají žádné objednávky ani nabídky; nejsou žádné tendence k poklesu nebo růstu ceny
→ vyváženost sil (rovnováha) na konkurenčním trhu nastává v bodě, kde se nabídková a poptávková křivka protínají; při rovnovážné ceně neexistují žádné nedostatky ani přebytky
– abychom se vyhnuli nástrahám při používání nabídkově poptávkové analýzy, musíme dodržovat určitá pravidla, která se vztahují ke 3 překážkám:
1. přístup „za jinak stejných podmínek“ = vyžaduje, abychom odlišili vliv změn vlastní ceny daného zboží od vlivu změn jiných faktoru
2. odlišovat změnu poptávky nebo nabídky (která vede k posunu křivky) od změny poptávaného nebo nabízeného množství (která představuje pohyb po křivce)
→ růst poptávaného množství = výsledek pohybu k nižší ceně po téže poptávkové křivce
3. rozeznávat rovnováhu nabídky a poptávky, ležící v bodě, kde kupující i prodávající jsou ochotni i nadále za daných podmínek obchodovat