5. CENY
5.1. Stanovení ceny nového výrobku
5.2. Cenové změny
Cena
– je obecně definována jako specifická forma směné hodnoty vyjádřená v penězích jako všeobecném ekvivalentu;
– v praxi je cena určena jako peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží
Působení ceny na trhu je spojeno s existencí nabídky a poptávky:
– pokud se nabídka rovná poptávce a trh je tedy v rovnováze – nazýváme cenu, při které bylo tohoto stavu dosaženo, cenou rovnovážnou;
– vzhledem k neustálému pohybu na straně nabídky i poptávky = dochází k utváření tržní ceny, tzn. ceny, za kterou se prodávají konkrétní výrobky jednotlivých výrobců na určitých trzích
Mechanismus fungování tržních cen závisí do značné míry na charakteru trhu
– zda se jedná o podmínky dokonalé konkurence,
– nebo o monopolní podmínky