Z návaznosti cílů podniku a jeho cenové politiky vyplývají dvě možné strategie tvorby ceny nových výrobků:
a) stanovení vysoké ceny
– je možné za předpokladu, že se jedná o výrobek, který se výrazně odlišuje od výrobků konkurence a který není na trhu příliš rozšířen
– jedním z důvodů orientace na tuto strategii mhou být omezené možnosti výroby (a zvládnutí rozsáhlého trhu)
b) stanovení nízké ceny
– je možné za předpokladu, že podnik má dostatečné možnosti výroby a může využít nákladové degrese v závislosti na vyrobeném množství
– důvodem této strategie (strategie průlomu, intenzivní penetrace) je možnost zvýšení podílu na trhu na úkor konkurence
Součástí cenové politiky podniku je také rozhodování o prioritě cenové nebo necenové formy konkurence:
– u cenové konkurence je rozhodující úloha v podnikové politice přisuzována cenám
– u necenové konkurence jsou preferovány takové marketingové nástroje, jako diverzifikace výrobků, vhodné platební podmínky, záruční a pozáruční servis apod.
V současné době je preferován význam cenové formy konkurence.